Navigation Menu+

Zdrowe zamienniki cukru

Opublikowano w Maj 29, 2019 przez w Dom, Zdrowie | 0 komentarzy

Od sloganu „cukier krzepi” do ostrzeżenia „cukier – biała trucizna”. Taka ewolucja to spora zmiana w nawykach żywieniowych i na listach zakupów. Na szczęście coraz więcej osób zdaje sobie sprawę ze szkodliwości tradycyjnej słodyczy i wybiera zamienniki cukru. Oczywiście również w tym przypadku trzeba zachować ostrożność – nie wszystkie słodziki są zdrowe, nie wszystkie można spożywać bez ograniczeń i konsekwencji. Przyjrzyjmy się zatem co zamiast cukru powinno znaleźć się w zdrowej, smacznej i bezpiecznej kuchni.

Groźny cukier

Nadmiar cukru to nie tylko kwestia wysokiej kaloryczności potraw. To również wiele innych problemów, począwszy od próchnicy po zagrożenie cukrzycą, nadwagą, otyłością, nadciśnieniem i chorobami układu krążenia. Warto zatem wiedzieć jakimi substancjami słodzącymi, spośród dostępnych na rynku, można zastąpić biały cukier.

cukier

Nadmiar cukru szkodzi zdrowiu

 

Stewia

To roślina, która pochodzi z Ameryki Południowej, a jej liście i łodygi zawierają cenne, bardzo słodkie glikozydy stewiolowe. Ich atutem jest też znikoma ilość kalorii. Ponadto stewia jest o wiele słodsza od zwykłego cukru (ok. 200-300 razy) – 1 łyżeczka sproszkowanych liści stewii zastępuje szklankę białego cukru! Jako słodzik, w ofercie handlowej, dostępne są różne warianty, m.in. świeże, suszone albo sproszkowane liście, a także tabletki i płyny ze stewii. Decydując się na stewię trzeba przyzwyczaić się do jej specyficznego posmaku z lekka goryczką. Stewia nadaje się do słodzenia napojów, gotowania oraz wypieków.

stewia

Super słodka stewia

 

Ksylitol

Jest wytwarzany z kory brzozy, dostarcza nam 40% kalorii mniej niż zwykły biały cukier, odznacza się także 10-krotnie niższym indeksem glikemicznym. Dzięki temu, podobnie jak stewia, jest wskazanym zamiennikiem cukru w diecie osób chorych na cukrzycę. Ma też cenne właściwości prozdrowotne, np. przeciwdziała zakwaszeniu organizmu, ułatwia wchłanianie wapnia i magnezu, działa bakteriobójczo, stymuluje odporność organizmu, wzmacnia mikroflorę jelitową i hamuje łaknienie na słodycze. Można nim słodzić napoje, wypieki i przetwory. Uwaga – nadmiar może mieć działanie przeczyszczające.

ksylitol

Naturalny cukier brzozowy – ksylitol

 

Syrop daktylowy

Słodkie daktyle to bogactwo składników odżywczych, takich jak karoteny, witaminy z grupy B, witamina E, wapń, żelazo i fosfor. Syrop daktylowy, jako zamiennik cukru, jest słodszy, używamy go mniej, nadal uważając na kaloryczność, ponieważ w 100g ma ok. 270 kcal.

Syrop klonowy

Znany przede wszystkim z przepisów na tradycyjne amerykańskie naleśniki, jest przysmakiem pochodzącym z Kanady wytwarzanym z soku pozyskiwanego z pni klonów. Zawiera cukier, ale także inne cenne składniki, takie jak wapń, magnez, potas, fosfor i mangan, witaminy z grupy B oraz polifenole o działaniu antyoksydacyjnym i przeciwnowotworowym. Jest zatem zdrowszy niż cukier, ale nie należy do niskokalorycznych substancji słodzących – 270 kcal na 100 g to mniej niż w przypadku cukru, ale nadal sporo. Nie jest to słodzik dla osób na diecie bezcukrowej i diabetyków.

syrop klonowy

Syrop klonowy, zdrowszy, ale kaloryczny

 

Erytrytol

To cukier występujący naturalnie w niektórych owocach i pyłkach kwiatowych. Produkowany w procesach fermentacji glicerolu i drożdży. Jest mniej słodki od cukru, a zatem używamy go więcej, aby uzyskać pożądany smak. Na szczęście jest też o wiele mniej kaloryczny (20kcal/100g), a zatem sprawdza się w diecie osób z cukrzycą i niskokalorycznej.

Miód

Mówiąc o zamiennikach cukru nie można także pominąć zdrowej słodyczy miodu. Choć kaloryczność jest tu zbliżona do cukru, to walory prozdrowotne są nieporównywalne. Cukry zawarte w miodzie to przede wszystkim fruktoza i glukoza, a indeks glikemiczny waha się od 50 do 87, w zależności od gatunku i proporcji cukrów. Miód zawiera też witaminy, składniki mineralne, białka, garbniki, woski, olejki lotne, pyłki kwiatowe, enzymy i kwasy organiczne, którym zawdzięcza swoje działanie prozdrowotne.

miód

Słodki, zdrowy, kaloryczny – miód

 

 

Zdjęcia: pixabay.com, shutterstock

Dodaj komenatrz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.