Navigation Menu+

Rabarbar – warzywo wszechstronne

Opublikowano w Kwi 29, 2017 przez w Ciekawostki, Dom, Zdrowie | 0 komentarzy

rabarbar

Rabarbar to warzywo, które pojawia się na straganach na przełomie kwietnia i maja. Ze względu na to, że sezon na rabarbar jest krótki, warto kupić go więcej i zamrozić. Chociaż ja po prostu rozkoszuję się nim na co dzień, dopóki tylko jestem w stanie go kupić. Kwaśny smak rabarbaru orzeźwia, ale nie tylko – cierpkie, twarde łodygi mają także wiele innych zalet.

rabarbar

Bomba witaminowa (prawie) bez kalorii

Rabarbar to źródło witaminy A, C i E, potasu, sodu, magnezu, żelaza, fosforu, beta-karotenu, kwasu foliowego, a także błonnika. Naukowcy twierdzą, że pod wpływem pieczenia w rabarbarze uwalniają się rapontygeniny, czyli polifenole, które zmniejszają tempo podziału komórek nowotworowych! Rapontygenina ma także działanie antyoksydacyjne, antyalergiczne i wspomaga krążenie. Rabarbar powinny także jeść kobiety z niedoborem estrogenów. W 100 gramach rabarbaru jest tylko 20 kcal! No chyba że jadamy go z cukrem…. Jednak nie powinny go jeść osoby cierpiące na reumatyzm i schorzenia nerek, bo znajduje się w nim dużo kwasu szczawiowego. Oczywiście nie jadamy liści rabarbaru, a jedynie łodygi. Mogą one być różowe, mocno czerwone, jak i zielone. Czasami, gdy pokryte są cieniutką skórką, nie trzeba ich nawet obierać.

rabarbar

Na  słodko, nie na kwaśno?

Rabarbar można jeść na surowo, ale jest kwaśny, dlatego albo się go macza w cukrze, albo robi się z niego kompoty, kisiele i galaretki. Osobiście najbardziej lubię rabarbar w wersji weekendowej, czyli na drożdżowym cieście z kruszonką, w kruchej tarcie pieczony ze śmietaną i jajkami albo w słodkich placuszkach z cukrem pudrem. Coraz częściej jednak pojawiają się w internecie przepisy, w których rabarbar dodawany jest do mięsa, drobiu lub ryb.

Zdjęcia: pixabay.com

Dodaj komenatrz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.