Navigation Menu+

Co pić w czasie upałów, jak skutecznie gasić pragnienie?

Opublikowano w Cze 24, 2019 przez w Czas wolny, Uroda, Zdrowie | 0 komentarzy

Odpowiednie nawodnienie organizmu jest ważne każdego dnia, ale kiedy panują upały trzeba pić nie tylko więcej, ale i mądrze. Oznacza to, że ogromne znaczenie ma to, co pijemy. Zawsze bardzo dobrym wyborem jest woda, ale zwracamy też uwagę na jej jakość. Warto wiedzieć, co pić w czasie upałów, jak ugasić pragnienie i jakich napojów unikać.

Pamiętamy o nawodnieniu organizmu

Pragnienie ugasimy tylko wtedy, kiedy organizm efektywnie wchłonie wodą, wbrew pozorom nie każdy płyn wchłania się tak samo. Zaleca się, aby w ciągu dnia wypić co najmniej 2 litry płynów, z czego ok. 1-1,5 litra powinna stanowić woda. Oczywiście płyny dostarczamy sobie również w posiłkach, przy czym najwięcej wody zawierają owoce i warzywa – mogą składać się nawet w 85-99% z wody.

mineralna

Nawodnienie jest szczególnie ważne w czasie upałów

 

O wodzie to i owo

Na pytanie jak ugasić pragnienie, najczęściej odpowiadamy – pijąc wodę. Jest to jak najbardziej słuszne podejście, ponieważ to właśnie woda jest potrzebna naszemu organizmowi do przetrwania. Mamy dziś do wyboru wiele rodzajów wody – są wody źródlane, mineralne, gazowane i bez gazu oraz… tzw. kranówka.

Można powiedzieć, że mamy obecnie modę na wodę kranową. I słusznie, jej jakość jest zgodna z normami unijnymi, które mają większe wymagania niż te  opracowane przez Światową Organizację Zdrowia (WHO).

Nasza kranówka jest bezpieczna pod względem mikrobiologicznym i chemicznym, co zawsze można sprawdzić na stronach www przedsiębiorstw wodociągowych, w sanepidzie oraz w małych, lokalnych wodociągach. Nie bez znaczenia jest również fakt, że picie wody kranowej znacznie ogranicza zużycie plastikowych opakowań, w które najczęściej butelkowana jest woda kupowana w sklepach.

kran

Warto pić wodę kranową

 

Jeśli jednak stawiamy na butelkowaną wodę mineralną na co dzień najlepiej wybierać wodę nisko lub średnio zmineralizowaną, o małej zawartości sodu. Choć przy dużym wysiłku i na upały sprawdza się woda, która uzupełni ewentualne niedobory minerałów. Również w przypadku wody butelkowanej zwracamy uwagę na jakość, którą mogą potwierdzać np. certyfikaty i rekomendacje oraz wiarygodne źródło jej pochodzenia.

Co jeszcze piejmy latem?

Warto powrócić do starego, dobrego kompotu, ale takiego prawdziwego – esencjonalnego, owocowego, najlepiej bez cukru. Owoce to przecież źródło witamin, karetonoidów, błonnika, prebiotyków i… wody. mamy zatem napój smaczny, słodki, a jednocześnie zdrowy i nawadniający.

koktajl

Koktajl na bazie kefiru lub zsiadłego mleka

 

Kwaśne mleko i mleczne przetwory to kolejny zdrowy napój na lato. Zawierają bakterie probiotyczne, które chronią florę jelitową i sporo wody. ze względu na wysoką zawartość białka oraz tłuszcz są też lekkim, smacznym, letnim posiłkiem. Naturalny jogurt, maślanka, zsiadłe mleko czy kefir z owocami to idealny, orzeźwiający letni koktajl.

Co jeszcze poć w czasie upałów? Rozcieńczone owocowe soki, mogą być to soki domowe, jak i te z kartonu – oczywiście bez cukru. Dzięki temu zawierają więcej wody, a mniej kalorii i naturalnych cukrów owocowych. Sięgamy też po herbaty (zielone, białe, czarne), ale słabe napary, ponieważ mocna herbata dodaje energii, stymuluje, ale nie nawadnia. Aby ugasić pragnienie pijemy słaby napar, najlepiej bez cukru. Można też zaparzać herbaty ziołowe i owocowe.

herbata

Słaba, orzeźwiająca herbata

 

Napoje izotoniczne dostarczają organizmowi odpowiednie ilości elektrolitów i biopierwiastków. Zaleca się je szczególnie w czasie wysiłku fizycznego, kiedy organizm traci sole mineralne, trzeba je uzupełniać i jednocześnie nawadniać się. Należy wybierać rozsądnie, ponieważ wiele z tych napojów zawiera zbyt dużą ilość cukru, który ogranicza wchłanianie wody i jest po prostu niezdrowy.

Czego nie pić w czasie upałów

Latem (i nie tylko) unikamy napojów słodzonych, kolorowych, gazowanych. Dodatek syntetycznych wzmacniaczy smaku, koloru i aromatu nie pójdzie nam na zdrowie. wysoka zawartość cukru sprawia, że napój nie nawadnia, dostarcza masę zbędnych kalorii, szkodzi zębom i negatywnie wpływa na apetyt.

Zdjęcia: pixabay.com

Dodaj komenatrz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.