Navigation Menu+

Lubisz sport! Uwaga na przetrenowanie!

Opublikowano w Kwi 3, 2019 przez w Czas wolny, Zdrowie | 0 komentarzy

Wszyscy wiemy, że sport to zdrowie i warto ćwiczyć, ważne jednak, aby robić to z głową i szacunkiem dla własnego ciała oraz możliwości. Niestety brak wiedzy i nastawienie na szybkie efekty prowadzą często do poważnego stanu, jakim jest przetrenowanie.

Przetrenowanie – co to jest i dlaczego przytrafia się nawet zawodowcom

Przetrenowanie odczuwane jest jako chroniczne, przewlekłe i dotkliwe przemęczenie. Jest efektem nadmiernego obciążenia organizmu treningiem. Najczęściej wynika z niewiedzy, niedostosowania aktywności fizycznej do umiejętności, kondycji czy aktualnych możliwości. Zbyt ambitny plan treningowy wiąże się również w brakiem czasu na regenerację. Intensywny wysiłek, w trakcie którego organizm nie ma szans na odpoczynek i zregenerowanie sił, to prosta droga nie tylko do kontuzji, ale też przetrenowania. Na taki stan mogą wpłynąć także:

  • nieodpowiednia dieta,
  • stres,
  • napięcie i emocje,
  • zbyt mała ilość snu.

W przypadku amatorów, osób początkujących ryzyko wynika z braku wiedzy (warto ćwiczyć z trenerem), nastawienia na szybki efekt i nieprawidłowego wykonywania ćwiczeń. Zawodowi sportowcy niestety bardzo często „idą na rekord”, wynik przesłania im ryzyko, jakie niesie ze sobą zbyt forsowny trening.

trening

Profesjonalny trener i dobry plan treningowy

 

Objawy przetrenowania

Warto wiedzieć, że przetrenowanie to objawy o charakterze fizycznym i psychicznym. Tym różni się od zwykłego przemęczenia czy chwilowej gorszej kondycji.

Fizyczne objawy przetrenowania to przede wszystkim:

  • wyczerpanie,
  • pogorszenie kondycji i wydolności,
  • drżenie kończyn,
  • gorsze wyniki,
  • nadmierne pocenie się,
  • gorsza koordynacja ruchowa,
  • podwyższona temperatura i tętno
  • przyspieszony oddech,
  • duszności,
  • zawroty i bóle głowy,
  • bezsenność,
  • brak apetytu,
  • problemy z odpornością,
  • bóle w okolicy serca,
  • bóle mięśni i stawów,
  • objawy odwodnienia,
  • spadek wagi.

 

ból

Bóle mięśni towarzyszą przetrenowaniu

 

Psychiczne objawy przetrenowania, których nie należy bagatelizować:

  • spadek lub brak libido,
  • gorsza samoocena,
  • problemy z koncentracją,
  • apatia, zniechęcenie,,
  • rozdrażnienie,
  • otępienie,
  • spadek albo wzrost pobudliwości,
  • gorsze samopoczucie.

Przetrenowanie – zapobiegaj!

Przede wszystkim trzeba reagować na komunikaty ze strony organizmu, który zawsze sygnalizuje, że wysiłek jest nadmierny. To odpowiedni moment, aby się zatrzymać, zrobić przerwę, zweryfikować plan treningowy, dietę, technikę wykonywania ćwiczeń oraz czas na regenerację, w tym także na sen. Czasem niezbędna jest przerwa na roztrenowanie, czyli zaprzestanie treningów albo przejście na mniej forsowne formy aktywności (joga, orbitrek, stepper itp.). Pomocne bywają też odpowiednio dobrane masaże.

kolano

Przetrenowanie zwiększa ryzyko kontuzji

 

Pamiętajmy, że wyjście z przetrenowania może być procesem żmudnym, długotrwałym, trwającym nawet wiele tygodni (bez treningów). Nie mówiąc już o tym, że wzrasta bardzo ryzyko kontuzji, których konsekwencją może być nawet konieczność całkowitej rezygnacji ze sportu.

Zdjęcia: pixabay.com

Dodaj komenatrz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.