Navigation Menu+

Królowa jesieni – pyszna i zdrowa dynia

Opublikowano w Wrz 9, 2018 przez w Dom, Zdrowie | 0 komentarzy

Dynia –  niekwestionowana królowa jesieni. Wyjątkowe warzywo, bardzo zdrowe i uniwersalne. Doskonale nadaje się do przygotowania pikantnej, rozgrzewającej zupy, jak również doskonałych ciast. Jest główną bohaterką przepisów na muffiny, placki, farsze, sałatki, kotlety, racuchy i desery. Co szczególnie ważne, nie tylko wybornie smakuje, ale jest też bardzo zdrowa i niskokaloryczna.

Dynia – ciekawostki

Czy wiecie, że właściwości lecznicze i walory smakowe dyni doceniali nawet meksykańscy Indianie? Wykorzystywali ją zarówno w medycynie naturalnej, jak w codziennej kuchni. Choć oczywiście pierwsze ciasto dyniowe to już dzieło osadników amerykańskich. Smakowity przepis na ów pionierski deser to wydrążona dynia wypełniona mlekiem, miodem, przyprawami i upieczona. Nie bez powodu to właśnie Amerykanie są liderami w uprawie dyni… Z czego jeszcze znamy dynię? Oczywiście z Halloween (znów Stany Zjednoczone) i lampionów, dekoracji, które najczęściej przyrządza się z tzw. dyń ozdobnych. Warto wiedzieć, że dynia nie zawsze jest soczyście pomarańczowa, są tez odmiany białe, niebieskawe oraz czerwone.

halloween

Dynia to nie tylko dekoracje na Halloween

 

Wartościowa dynia

Ciekawostki ciekawostkami, ale dynia to przede wszystkim wartości odżywcze, bogactwo cennych składników, witamin i niewiele kalorii. Zobaczmy co w dyni siedzi, przed i po ugotowaniu:

Wartości odżywcze w 100 g – surowej/ugotowanej dyni

  • Wartość energetyczna – 26/20 kcal
  • Białko ogółem – 1.00/0.72 g
  • Tłuszcz – 0.10/0.07 g
  • Węglowodany – 6.50/4.90 g (w tym cukry proste 2.76/2.08)
  • Błonnik – 0.5/1.1 g

Witaminy

  • Witamina C – 9.0/4.7 mg
  • Tiamina – 0.050/0.031 mg
  • Ryboflawina – 0.110/0.078 mg
  • Niacyna – 0.600/0.413 mg
  • Witamina B6 – 0.061/0.044 mg
  • Kwas foliowy – 16/9 µg
  • Witamina A – 8513/5755 IU
  • Witamina E – 1.06/0.80 mg
  • Witamina K – 1.1/0.8 µg

Minerały

  • Wapń – 21/15 mg
  • Żelazo – 0.80/0.57 mg
  • Magnez – 12/9 mg
  • Fosfor – 44/30 mg
  • Potas – 340/230 mg
  • Sód – 1/1 mg
  • Cynk – 0.32/0.23 mg

Źródło danych: USDA National Nutrient Database for Standard Reference

warzywa

Dynia ma wiele cennych, zdrowych składników

 

Dynia na zdrowie!

Dynia to również wiele cennych prozdrowotnych właściwości. Warto docenić m.in. jej wpływ na:

  • profilaktykę przeciwnowotworową – beta karoten zawarty w tym warzywie to silny przeciwutleniacz, co oznacza, że hamuje procesy oksydacyjne, współodpowiedzialne za rozwój nowotworów. Szczególnie zaleca się w profilaktyce raka żołądka, piersi, płuc i jelita grubego.
  • prawidłowe ciśnienie i zdrowe serce – i znów beta karoten, który obniża poziom tzw. złego cholesterolu, a zatem pomaga zapobiegać miażdżycy, chorobom serca, udarowi mózgu. Nasza dynia ma również zbawienny wpływ na ciśnienie tętnicze.
  • wzrok i zapobieganie zwyrodnieniu plamki żółtej – beta karoten, nasz bohater, ma dobroczynny wpływ na wzrok, widzenie po zmierzchu. Redukuje też możliwość wystąpienia zwyrodnienia plamki żółtej i utraty wzroku w późniejszym wieku.
  • profilaktykę problemów z prostatą – tu szczególnie polecane są pestki dyni, które przy okazji poprawiają żywotność plemników i funkcje seksualne.
  • odchudzanie – samo zdrowie, smak i mało kalorii, a do tego bogactwo błonnika pokarmowego. Dynia to również idealny sposób na detoks i odkwaszanie organizmu.

 

zupa

Dynia – idealna do zupy…

 

muffiny

… i doskonałych wypieków

 

 

Zdjęcia – pixabay.com

Dodaj komenatrz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.