Navigation Menu+

Kiszonki – jedzmy dla zdrowia i urody

Opublikowano w Paź 10, 2018 przez w Dom, Zdrowie | 0 komentarzy

ogórki

Niby takie zwyczajne, może mało wykwintne i modne w nowoczesnej kuchni, ale za to jakie zdrowe, dobre i wyraziste w smaku. Kiszonki, bo o nich mowa, na pewno warto włączyć do naszej diety. Dla zdrowia, urody i najlepszych, swojskich potraw.

Najlepiej znamy i najchętniej zajadamy kiszone ogórki i kiszoną kapustę. Na szczęście wciąż są podstawą wielu popularnych przepisów, takich jak bigos, ogórkowa czy wiele surówek. Nasze swojskie kiszonki należy doceniać nie tylko za wyjątkowy smak farszu w pierogach wigilijnych czy wielkanocną postną kapustę. To także cenne źródło witamin i jedne z najlepszych, a jednocześnie najtańszych naturalnych probiotyków. Co ciekawe kisić można nie tylko kapustę czy ogórki. Nadają się do tego warzywa z dużą zawartością cukru i wody, np. buraki, kalafiory, marchew, biała rzodkiew, cebula, czosnek, fasolka szparagowa, botwinka, bakłażany, papryka.

marynaty

Kiszonki to nie tylko kapusta i ogórki

 

Dlaczego warto jeść kiszonki?

Kiszone warzywa to efekt fermentacji wywołanej bakteriami kwasu mlekowego, a zatem są źródłem jakże ważnych i potrzebnych nam „dobrych bakterii” (probiotyków). Dobroczynne bakterie kwasu mlekowego:

  • oczyszczają organizm z toksyn,
  • stymulują mechanizmy ochronne i układ immunologiczny,
  • uzupełniają florę jelitową,
  • wspomagają metabolizm,
  • obniżają poziom złego cholesterolu,
  • biorą udział w syntezie witamin (K, z grupy B).

Na tym jednak nie kończy się lista zalet. Dlaczego jeszcze powinniśmy jeść kiszonki? Dla zdrowia, urody i ładnej sylwetki:

  • kiszonki są niskokaloryczne, w procesie fermentacji zmniejsza się ilość cukru, a zatem mają mniej kalorii niż świeże warzywa,
  • zawierają witaminy. B1, B2, B3, które stymulują metabolizm i trawienie białek, tłuszczów oraz węglowodanów, wygładzają skórę, wzmacniają włosy i paznokcie oraz chronią przed anemią,
  • są źródłem witaminy C, A, E, K,
  • dostarczają też magnez, wapń, fosfor i potas,
  • są źródłem błonnika, który jest sprzymierzeńcem odchudzających się (zapewnia poczucie sytości i przyspiesza przemianę materii).

 

kapusta

Smacznie, zdrowo, swojsko

 

Kiszonki – jak wykorzystać ich wartość?

Przede wszystkim najlepiej jeść je na surowo, ponieważ obróbka termiczna odbiera im cenne witaminy czy kwas mlekowy. Bardzo ważna jest też jakość i źródło pochodzenia naszej kapusty czy kiszonych ogórków. Przemysłowa produkcja to m.in. dodatek substancji przyspieszających fermentację albo konserwantów. Dlatego najlepsze są domowe kiszonki, albo te kupowane od sprawdzonego producenta np. w sklepie ekologicznym. Jednocześnie pamiętamy o tym, że zawsze liczy się zdrowy rozsądek i umiar – kiszonki zawierają sporo soli, a zatem unikamy nadmiernego spożycia.

surówka

Najlepiej zajadać je na surowo

Nie każdy powinien jeść kiszonki…

Niestety są też pewne przeciwwskazania do zajadania się zdrowymi, kwaśnymi przysmakami:

  • przyjmowanie leków przeciwzakrzepowych – dotyczy to szczególnie kapusty kiszonej bogatej w witaminę K zmniejszającą działanie leków,
  • nadciśnienie oraz kamica szczawianowo – wapniowa, z uwagi na wysoką zawartość sodu,
  • dieta lekkostrawna np. przy schorzeniach wątroby lub trzustki,
  • nietolerancja histaminy.

 

Zdjęcia: pixabay.com, shutterstock

Dodaj komenatrz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.