Navigation Menu+

Jesienne smutki, chandra i spadek formy

Opublikowano w Lis 2, 2018 przez w Czas wolny, Zdrowie | 0 komentarzy

spacer

Nie bez powodu listopad uważamy za najsmutniejszy i najbardziej nostalgiczny miesiąc. Już nie złota jesień, a jeszcze nie biała zima. Brakuje nam słońca, jest deszczowo, zimno, dni są coraz krótsze. Na nic tłumaczenia, że to naturalny cykl w przyrodzie, że czasem słońce czasem deszcz. Nawet jeśli jest to „tylko” jesienny spadek formy, a nie depresja sezonowa, trudno funkcjonować, kiedy smutno, źle i chce się głównie spać…

Dlaczego w listopadzie miewamy kiepski nastrój?

Wystarczy spojrzeć na świat za oknem, aby poczuć się nieco gorzej. Szaro wszędzie, zimno i pada. Taka aura bardzo często idzie w parze z całym zespołem objawów i odczuć, takich jak smutek, apatia, rozdrażnienie, szeroko rozumiane problemy ze snem (niewyspanie, bezsenność, zasypianie przy każdej okazji trudności ze wstawaniem rano). Nie trzeba być specjalistą, by wiedzieć jaki wpływ na nasz nastrój i zapał ma pogoda. A zatem, kiedy za oknami szaro i buro, podobnie w duszy gra. Ponadto nie od dziś wiadomo, że promienie słoneczne to prawdziwy zastrzyk energii do życia, a w listopadzie jest ich jak na lekarstwo.

okno

Widok za oknem nie nastraja optymistycznie

 

Co z tą jesienną chandrą?

O ile nie mamy do czynienia z poważnym stanem depresyjnym, można próbować samodzielnie poradzić sobie z mniejszym lub poważniejszym spadkiem nastroju i wewnętrznym „smętkiem”. Sposobów jest wiele i na szczęście są różne – czyli dla każdego coś… optymistycznego. Wbrew obiegowej opinii nie tylko na lato trzeba dbać o dobrą formę i kondycję. Co prawda jesienią nie prezentujemy się na plaży czy w kusych sukienkach, ale przecież w zdrowym ciele zdrowy duch. Zadbajmy zatem o dietę, za którą nie tylko podziękujemy sobie latem, ale która przede wszystkim poprawi nam nastrój jesienią. Szczególnie, że akurat mamy jeszcze dostęp do świeżych sezonowych warzyw, owoców oraz bardzo zdrowych kiszonek. Nie ma co zajadać smutków tłustymi, ciężkimi daniami albo słodyczami. Dieta na lepszy humor może natomiast zawierać:

  • orzechy, ziarna, pestki
  • oleje bogate kwasy omega-3
  • chude, białe mięso oraz ryby,
  • zdrowe herbaty oraz napary ziołowe i owocowe.

 

sniadanie

Coś zdrowego i dobrego w miłym towarzystwie

 

A skoro mowa o dobrej diecie nie zapominamy tez o aktywności fizycznej, która stymuluje wytwarzanie serotoniny. Mamy w czym wybierać, bo zdrowy ruch to zarówno energetyczny fitness czy siłownia, jak również spacer po jesiennym parku. Przy okazji wyłapujemy jakże cenne jesienią promienie słoneczne. Doceńmy też coś dla ducha – bo na jesienne smutki doskonale robią też takie przyjemności jak dobra książka, film, spektakl, koncert czy spotkanie w miłym gronie towarzyskim. Warto też, na przekór jesiennym barwom i praktycznym ubraniom, sprezentować sobie multikolorowy szal, rękawice, czerwoną torbę czy inny radosny dodatek. Kolory naprawdę mają ogromny (pozytywny) wpływ na nasze samopoczucie.

Uwaga na depresję!

Nie zapominajmy o tym, że nie zawsze chodzi tylko o jesienny spadek formy. Depresji nie wolno lekceważyć, pewne objawy mogą świadczyć o poważnym problemie, który wymaga leczenia, terapii:

  • chroniczne zmęczenie,
  • apatia, smutek,
  • osłabienie libido,
  • gwałtowne zmiany masy ciała,
  • problem z koncentracją,
  • unikanie wykonywania codziennych czynności.

 

smutek

Czasem to nie tylko „zwykła” chandra…

 

 

Zdjęcia: pixabay.com

Dodaj komenatrz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.