Navigation Menu+

Dress Code – nie tylko w pracy

Opublikowano w Lis 10, 2018 przez w Ciekawostki, Moda | 0 komentarzy

kobieta

Między bajki odłóżmy przekonanie, że nie szata zdobi człowieka. Owszem, nie jest największą wartością, ale w wielu sytuacjach wiedza o tym jak się ubrać, jest wręcz nieodzowna. Sformułowanie dress code wbrew pozorom nie dotyczy tylko uniformów urzędników oraz korporacji, choć ma w tych miejscach szczególne znaczenie. Zdecydowanie większe zaufanie budzą osoby stosownie ubrane – adekwatnie do zajmowanego stanowiska.

Dress code może mieć wymiar bardzo formalny, ale też związany ze zwyczajami, kulturą, wyróżnia się zatem wymagania dotyczące stroju wynikające:

  • z poszanowania religii i tradycji,
  • ze zwyczajów i obyczajów w określonym kręgu kulturowym,
  • z zasad i potrzeb konkretnego miejsca, grupy społecznej lub zawodowej.

Dress code zawodowy

Sformułowanie to kojarzy nam się przede wszystkim z zasadami i wymogami dotyczącymi ubioru służbowego, strojów noszonych w miejscu pracy, w sytuacjach reprezentowania pracodawcy na zewnątrz. Coraz częściej są one jasno formułowane już w umowach o pracę. Najczęściej dotyczy to miejsc takich jak banki, urzędy, instytucje państwowe, firmy prawnicze, doradcze, podatkowe. Najbardziej sformalizowany jest ubiór pracowników tzw. front office, czyli tych, którzy maja bezpośredni kontakt z klientami, petentami, kontrahentami. Nieco mniej restrykcyjnie traktuje się ubiór osób zatrudnionych w sektorze back office, choć również tu nie ma pełnej swobody w kwestii ubiorów, kolorów, fasonów itp.

praca

Dress code obowiązuje np. w miejscu pracy

Możemy się spotkać ze sformułowaniem Business Dress Code – CASUAL i SMART CASUAL. Warto rozróżniać sytuacje i adekwatne do nich stylizacje. Otóż CASUAL Dress Code to styl bardziej swobodny, choć nadal schludny, w dobrym słowa znaczeniu zachowawczy. Dobrym zestawem będzie wygodna stonowana koszulka i klasyczne jeansy. Bardziej zobowiązujący jest Dress Code SMART, który obowiązuje np. w podróżach służbowych. Warto wówczas spakować koszulki polo lub sportowe marynarki (tweedowa, bawełniana) – dla mężczyzn. Natomiast panie mogą zastąpić koszulę gładką, klasyczną bluzką, zabrać ze sobą wygodny, miękki żakiet.

garnitur

Służbowo, stylowo, elegancko

Dress Code na przyjęciach i spotkaniach towarzyskich

Mowa oczywiście o sytuacjach formalnych, oficjalnych, na których dress code jest nieodłączną częścią savoir – vivre. Na takie okazje stosuje się następujące zasady dla tzw. dress code jest FORMAL ATTIRE –  najbardziej formalny, dotyczy wystawnych przyjęć, bankietów. Wyróżniamy tu:

  • WHITE TIE – zasady obowiązujące na spotkaniach bardzo oficjalnych, uroczystych, wielkich balach, ceremoniach, galach itp. Panów obowiązuje frak i biała kamizelka oraz biała koszula z ozdobnym przodem i muszka (z białego jedwabiu), przy mankietach obowiązkowo spinki. Spodnie powinny mieć dwa lampasy, a całość stylizacji dopełniają buty lakierki. Z kolei panie zakładają długie suknie balowe, szal okrywający ramiona i etolę. Dobrze widziane są długie rękawiczki. Elementy dopełniające strój to buty szpilki, delikatna ozdobna biżuteria oraz mała, elegancka torebka
  • BLACK TIE – nieco mniej formalny, ale również elegancki. Dla panów zaleca się czarną marynarkę z błyszczącymi klapami albo smoking. Spodnie powinny mieć jeden lampas, mile widziany jest efektowny pas hiszpański. Dress code mówi tu o koszuli w kolorze białym z kołnierzykiem do czarnej muszki (do smokingu). Obuwie – lakierki albo oxfordy. Zasady dla pań to suknie wieczorowe, ale nie balowe, niekoniecznie długie. Dodatki to wieczorowa biżuteria, szpilki i mała torebka.
spinki

Dress Code White Tie – przy mankietach koszuli obowiązkowo spinki

 

mucha

Mucha, biała koszula – Dress Code Black Tie

 

Zdjęcia: pixabay.com, shutterstock

Dodaj komenatrz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.