Navigation Menu+

Batat – słodki ziemniak na zdrowie

Opublikowano w Maj 9, 2019 przez w Ciekawostki, Dom, Zdrowie | 0 komentarzy

Na polskich stołach od wieków królują ziemniaki, które warto czasem zastąpić słodkim kuzynem z dalekiej Ameryki Środkowej. Batat, bo o nim mowa, przewyższa nasze rodzime bulwy pod względem wartości odżywczych i zdrowotnych, a jego delikatny smak sprawdza się w wielu przepisach, nawet na słodkie desery.

Kolorowe zdrowie w słodkich batatach

Co ciekawe znanych jest około 400 odmian batatów, mogą mieć różne kolory  – od najbardziej znanego pomarańczowego, przez żółty, biały aż po efektowny fiolet. Oczywiście zawarte w nich składniki, które wpływają na zabarwienie i smak, mają ogromne znaczenie jeśli chodzi o wartość batatów. I tak na przykład czerwona odmiana jest bogata w likopen znany z profilaktycznego działania w przypadku chorób serca i niektórych nowotworów. Z kolei antocyjany w fioletowych batatach to skuteczne przeciwutleniacze. W żółtych odmianach mamy skarbnicę luteiny. Poza tym bataty to źródło minerałów, takich jak: wapń, fosfor, potas, sód, magnez, siarka, chlor, żelazo, jod, mangan, miedź, molibden, selen, oraz witamin z grupy B, witaminy C, kwasu foliowego i witaminy E.

fioletowe

Kolorowe i zdrowe bataty

 

Smaczna profilaktyka przeciw nowotworom

Bataty zaleca się m.in. w zapobieganiu nowotworom piersi u kobiet, głów nie ze względu na wysoką zawartość beta – karotenu. Fioletowe bataty są szczególnie cenne w profilaktyce zachorowania na nowotwór jelita grubego. Badania potwierdzają też dobroczynny wpływ na pacjentów z nowotworem pęcherza oraz w procesie zapobiegania temu schorzeniu. Bataty mogą także wspomagać profilaktykę rozwoju nowotworu nerek.

bataty

Smacznie i na zdrowie

 

Bataty i cukrzyca

Stwierdzono, że spożycie odpowiednich ilości batatów poprawia wrażliwość na insulinę, a zatem zaleca się włączenie ich do diety osób chorych na cukrzycę. Są one źródłem wolno wchłaniających się węglowodanów i mają niższy indeks glikemiczny niż zwykłe ziemniaki, a zatem mają mniejszy wpływ na wzrost poziomu glukozy we krwi

Na dobry wzrok – smaczne bataty

Wysoka zawartość karotenów i karetonoidów (m.in. luteiny) sprawia, że bataty mają pozytywny wpływ na wzrok. Co ciekawe są bogatszym źródłem tych cennych składników niż popularna dynia, brokuły czy szpinak.

sałatka

Dieta z batatem w profilaktyce

 

Bataty w diecie wegan i wegetarian

Warto wiedzieć, że bataty to cenne źródło węglowodanów, z których pochodzi większość dostarczanych przez nie kalorii. Zawierają skrobię, cukry proste o złożone, ale nie tylko. Są też warzywem o dość dużej zawartości białka (nawet 10% ogólnej masy). Dzięki temu, ze dostarczają tak ważne aminokwasy egzogenne są istotnym elementem diety wegańskiej i wegetariańskiej.

frytki z batatow

Smaczne i lekkie frytki z batatów

Bataty od kuchni

Są o wiele bardziej uniwersalnym warzywem niż ziemniaki. Ich specyficzny, delikatny smak oraz miąższ sprawiają, ze zastosujemy je tradycyjnie – zamiast ziemniaków, ale także w wielu deserach. Są niezastąpione w delikatnych zupach kremowych, możemy przygotować z nich pasty, puddingi, sałatki, puree a nawet… ciasta (w tym czekoladowe brownie). Prawdziwym hitem są chipsy oraz frytki z batatów – o wiele zdrowsza i mniej kaloryczna alternatywa dla tradycyjnych frytek.

Zdjęcia: pixabay.com, shutterstock

Dodaj komenatrz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.